• تاریخ انتشار : 1403/01/08 - 18:28
  • تعداد بازدید : 231
  • تعداد بازدیدکننده : 227
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

بررسی آخرین وضعیت قرارداد نظافت و رفت و روب شهر رشت در جلسه کمیسیون توسعه پایدار

هفتادمین جلسه کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت صبح چهارشنبه 8 فروردین 1403 به ریاست سیدحسین رضویان و با حضور محمدحسین واثق کارگرنیا، هادی رمضانی، نادر حسینی و حسن کریمی کرنق دیگر اعضای کمیسیون و با محوریت قرارداد نظافت و رفت و روب شهر رشت در ساختمان شورا برگزار شد.
 
محمدباقر بشردانش معاون خدمات شهری شهرداری رشت در ابتدای جلسه با اشاره به جلسه سازمان همیاری شهرداری ها اعلام کرد: از این پس قراردادهای رفت و روب نیازمند آماده سازی اسناد مناقصه است و از سال آینده قراردادهای فضای سبز نیز به این شکل خواهد بود.
 بشردانش در ادامه به مکاتبه ها و پیگیری های صورت گرفته پرداخت و افزود: بر این اساس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت مسئول تهیه اسناد مناقصه شد.
معاون خدمات شهری شهرداری رشت تصریح کرد: فهرست بها در حوزه خدمات شهری موضوع جدیدی است و فهرست بهای ابلاغ شده نیز کامل نیست و باید تلاش کنیم ایرادها در سال های آینده کاهش یابد تا به پویایی کامل برسد.
 محمد باقر بشردانش ضمن قدردانی از زحمات سازمان مدیریت پسماند، افزود: عوامل مختلف از جمله نبود اطلاعات کافی منجر به تاخیر در تهیه اسناد مناقصه شد و سرانجام در روز سوم اسفندماه، اسناد به حوزه خدمات شهری ارسال شد. در نهایت پس از تبادل نظر با شهردار رشت رفع ایرادها به حوزه خدمات شهری سپرده شد.
بشردانش اظهار داشت: در فرصت محدود باقیمانده، نسبت به تطبیق اسناد مناقصه با فهرست بهای ابلاغی اقدام شد. این قرارداد برای نخستین بار در حال انجام است. برخی ایرادها در طول قراردادهای جدید احصا خواهد شد و تیم کارشناسی ما در آینده می تواند پیشنهاداتی در راستای اصلاح ساختار فهرست بها نیز داشته باشد.
معاون خدمات شهری شهرداری رشت همچنین از تمدید دو ماهه قراردادهای قبلی به دلیل محدودیت زمانی خبر داد و بیان داشت: در تلاشیم با تبادل نظر به آماده سازی اسناد و پس از آن به قراردادی برسیم که خروجی کار منجر به رضایتمندی شهروندان شود.
وی در پایان با اشاره به کمبود نیروهای رفت و روب در شهر رشت، به مساله تبدیل وضعیت های اخیر و کاهش بیش از 60 نیروی دیگر در حوزه رفت و روب و اضافه شدن این نیروها به حوزه ایثارگران پرداخت.
 
علی مقصودی رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت نیز با اشاره به ضعف اطلاعاتی مجموعه شهرداری، عنوان کرد: به شیوه ای سنتی، رفت و روب حجمی از کار را با تعدادی نیروی انسانی و ماشین آلات انجام می دادیم اما امروز می خواهیم قرارداد را بر مبنای فهرست بها و مقدار کاری که انجام می شود پیش ببریم و باید اطلاعات دقیقی وجود داشته باشد.
 مقصودی افزود: با حوزه های مختلف شهرداری مکاتبه شد و نظر تک تک حوزه ها گرفته شد. با دستور آقای شهردار اطلاعات مربوط به احجام معابر و رفت و روب که پیش از این وجود نداشت تا آنجا که مقدور بود توسط مناطق جمع آوری شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: از 4 شهر از جمله شیراز و اهواز که مناقصه را برگزار کردند اسناد را جمع آوری کردیم. اسناد مناقصه با رقم های بالا باید توسط مشاور تهیه شوند اما مشاوری در این خصوص در کشور پیدا نکردیم. مکاتبه رسمی با سازمان برنامه و بودجه نیز در این زمینه داشته ایم. در خصوص جدول جرائم نیز کار کارشناسی داشته ایم.
علی مقصودی همچنین با اشاره به تبدیل وضعیت بیش از 60 نفر از نیروهای رفت و روب، عنوان کرد: افرادی که تبدیل وضعیت شده اند باید در همان حوزه فعالیت کنند اما برخی جابجا شده اند. از سوی دیگر نیروی جدیدی نیز جایگزین این افراد نشده است.
  رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در پایان خاطر نشان کرد: کمبود نیرو منجر به فشار مضاعف به نیروهای رفت و روب می شود. افزایش نیروی انسانی دغدغه و چالشی است که با آن مواجهیم.
 
نادر حسینی نایب رئیس کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت اظهار داشت: در خصوص تهیه اسناد مناقصه، شاهد دو دیدگاه مختلف هستیم که باید طی این سه ماه موضوع حل می شد.
حسینی ضمن تاکید بر تطبیق درصد افزایش بر اساس فهرست بها و درصد افزایشی که در بودجه شهرداری دیده شده است، گفت: اشکالاتی وجود دارد و زمان در حال از دست رفتن است. اگر نیاز است در دو شیفت موضوع پیگیری شود تا سریع تر به نتیجه برسد.
 
حسن کریمی کرنق دیگر عضو کمیسیون توسعه پایدار  نیز تصریح کرد: باید مشخص شود افزایش 40 تا 50 درصدی هزینه رفت و روب بر اساس فهرست بها چه فایده ای برای شهر دارد؟
وی افزود: ما به دنبال کاری هستیم که بهترین خروجی را برای شهر داشته باشد. اشکال قراردادهای قبلی چه بوده است و امروز با چه هزینه ای قرار است اشکالات برطرف شود؟
 
هادی رمضانی دیگر عضو کمیسیون توسعه پایدار نیز گفت: هدف همه ما داشتن شهری پاک است و در نوشتن قراردادها باید به همه موضوعات از جمله نارضایتی های قبلی شهروندان در خصوص عدم جمع آوری به موقع زباله ها توجه شود.
رمضانی افزود: شیوه جمع آوری زباله ها به این شکل است که پاکبان ها زباله را در کوچه ای قرار می دهند و سپس ماشین آلات جمع آوری می کنند اما شیرابه باقی می ماند و شسته نمی شود. آیا این موارد در قرارداد دیده شده است؟ اگر دیده شده چرا انجام نمی شود؟ آیا تعداد ماشین آلات نباید بیشتر شود؟ اگر در قرارداد دقت کافی وجود داشته باشد اینگونه مشکلات وجود نخواهد داشت.
 
سید حسین رضویان رئیس کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت نیز در پایان جلسه عنوان کرد: قرارداد نظافت و رفت روب قراردادی بسیار با ارزش برای شهر رشت خواهد بود.
وی افزود: معاون خدمات شهری و رئیس سازمان مدیریت پسماند با یکدیگر جلسه ای داشته باشند و تا قبل از 15 فروردین اسناد مناقصه در سامانه بارگذاری شوند و به شورا گزارش داده شود.
 
 
 
  • گروه خبری : اخبار,کمیسیون توسعه پایدار
  • کد خبر : 290
کلمات کلیدی

تصاویر

مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم