• تاریخ انتشار : 1402/11/24 - 19:44
  • تعداد بازدید : 225
  • تعداد بازدیدکننده : 217
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
با حضور ریاست و اعضای شورای اسلامی؛

بررسی بودجه سازمانهای تابعه شهرداری رشت در کمیسیون تلفیق شورای شهر/ جمع بندی نهایی بودجه ۱۴۰۳ فردا با حضور شهردار و مدیران اجرایی شهرداری / شهرداری بدون اطلاع اعضای شورا وارد عقد قرارداد با پیمانکاران نشود

جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی امروز سه شنبه ۲۴ بهمن ماه به ریاست محمدحسین واثق کارگرنیا و با حضور مدیران عامل سازمانهای تابعه شهرداری برگزار شد و اصلاحات لازم در بودجه نویسی سازمانها پس از اظهار نظر مدیران و گفتگوی اعضای شورا در آن ثبت گردید. 
  به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی رشت واثق کارگرنیا جمع بندی نهایی کمیسیونهای تلفیق با موضوع بودجه نویسی کلی شهرداری را به فردا چهارشنبه موکول نمود و تاکید کرد جلسه آتی با حضور رحیم شوقی شهردار، معاونین خدمات شهری، منابع انسانی و مالی شهرداری انجام برگزار گردد.
 
کارگرنیا در این جلسه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و گرامیداشت سالروز ولادت سیدالشهداء علیه السلام و روز پاسدار گفت: بودجه بندی واقع بینانه و تزریق بهنگام به سازمانها و مناطق یک اصل بسیار مهم است که متاسفانه شهرداری رشت عملکرد ناهماهنگ و غیرقابل قبولی داشته و تاکید ما به مدیریت برنامه و بودجه پرداختهای به هنگام و متناسب با بودجه نویسی مصوب است.
  رئیس شورای اسلامی شهر رشت گفت: تخصیص بدون پرداخت و یا با پرداختهای دیرهنگام و قطره چکانی سبب بی انگیزگی پرسنل و ناکام ماندن امور شهر است و با توجه به تورمهای فزاینده، کاری که با بودجه‌های مصوب همان سال به اتمام نرسد در سالهای بعد باید با ارقام چندبرابری آن را به ثمر رساند و علت اصلی طولانی شدن بهره برداری از پروژه ها، همین پرداختهای دیرهنگام است.
 وی ضمن اشاره به اهمیت بالای خرید کارخانه آسفالت در جاده جیرده و همچنین ظرفیت افزایش لزوم ظرفیت حمل و نقل عمومی شهر رشت گفت: عدم پرداخت و تزریق بودجه های مصوب به سازمان حمل و نقل و کسری و خرابی اتوبوسها سبب نارضایتی های فراوان شده و توصیه ما به شهردار محترم اهتمام ویژه و تمرکز بر تزریق بودجه های بهنگام به سازمانهای مختلف و از جمله سازمان حمل و نقل بار و مسافر است که در تعاملات مستقیم با شهروندان قرار دارد.
وی همچنین سازمان آتش نشانی را به دلیل خطیر بودن و خدمات رسانی حیاتی به شهروندان دارای شرایط ویژه برای تجهیز و تزریق بودجه اعلام کرد.
 
در این جلسه و در آسیب شناسی و شرح دغدغه های جاری سازمانهای شهرداری به این موارد اشاره شد: 
 
محمد حسین واثق کارگرنیا: عقد قراردادها با اطلاع شورای اسلامی انجام شود و از اجراهای پراکنده و بی برنامه پرهیـز شود.
 
سید شمس شفیعی: برای خرید اتوبوس های جدید ردیف بودجه دیده شود و از امتیازات دولتی و کشوری بهره گرفته شود/ تک تک قراردادهای شهرداری به شورا اطلاع رسانی شود.
 
مسعود عباس نژاد: از ۳۰ میلیارد بودجه مصوب به سازمان حمل و نقل تنها ۹ ‌میلیارد پرداخت شد!  ۱۹ میلیارد باقی مانده اگر در فروردین نقدأ پرداخت شود سازمان حمل و نقل خدمات رسانی بسیار مؤثر خواهد داشت/ وزارت کشور هم به تعهدات خود در تحویل اتوبوسها عمل نکرد!  
 
محسن سماکچی: شهرداری به سازمانها هدفمند و با ارقام معنادار بودجه بدهد و تعهد بگیرد که در زمانبندی مشخص، کار باید تحویل شود.  
 
سید حسین رضویان: شهرداری پارک ۱۵۰۰ متری واقع در بلوار شهید انصاری را بسرعت و بدون معطل ماندن برای ساختمان مادر و کودک آماده سازی کند. منتظر قولهای دیگر سازمانها نمانید؛ اهالی منطقه یک پارک میخواهند که از سال ۹۹ تا کنون بدون هیچ اجرایی معطل ساختمان مادر و کودک است/
نصب مخازن زباله در چهارراه‌های اصلی شهر در دستور کار قرار گیرد.
 
مجید عزیزی: وضعیت حمل و نقل شهر مناسب نیست؛ دانش آموزان و اقشار مختلف رفت و آمدهای روزانه دارند، یافتن راهکار مؤثر برای حل معضل حمل و نقل شهری در دستور کار قرار گیرد.
 
در ادامه این جلسه معصومه خانزاده مدیر برنامه بودجه شهرداری رشت ارقام تخصیص یافته به سازمانهای مختلف شهرداری را به این ترتیب اعلام نمود: 
- سازمان حمل و نقل بار ومسافر؛
با ۳۰ میلیارد تومان بودجه جاری برای سال آینده شامل ۳۳ درصد افزایش بودجه شده و رقم بودجه به ۳۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون میرسد.
اصلاح پیشنهادی : ده میلیارد افزایش بودجه ویژه تحویل و خرید و نگهداری ناوگان حمل و نقل عمومی شهر
 
سازمان آتش نشانی:
بودجه جاری ۹ میلیارد تومان،که برای سال آتی رقم ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای آن پیش بینی و ۹۴ درصد افزایش در ردیف بودجه را شامل میشود.
  مجید عزیزی در این باب با ذکر اینکه در سال جاری سازمان آتش نشانی موفق به تحقق کامل بودجه نشد، نگاه حمایتی را به این سازمان لازم دانست.
کارگرنیا، رئیس جلسه نیز در این موضوع اشاره داشت: لازم است در سازمانها ابتدا هزینه ها مشخص شود و بعد درآمدها تدوین گردد و شهرداری برای سال بعد این این نکته را مد نظر قرار دهد که بودجه بر اساس درآمد سازمانها نوشته شود.  در این ردیف با پیشنهاد کریمی کرنق مبنی بر کاهش ۵ میلیاردی بودجه درآمدی سازمان آتش نشانی موافقت شد.
همچنین مقرر شد در ردیف تجهیزات و نگهداری ماشین آلات رقم پیشنهادی از ۱۳ میلیارد به ۲۰ برسد .
 
سازمان آرامستان ها:
بودجه درآمدی سال جاری ۴۵ میلیارد بوده است که با افزایش ۴۶ درصدی رقم ۶۵ میلیارد و ۷۰۰ برای آن پیش بینی میشود. 
نادر حسینی در این باب گفت: لازم است در بخش خدمات آرامستانها نگاه حمایتی به قشر آسیب پذیر جامعه لحاظ گردد.
وی ساخت مصلی در باغ رضوان را اقدامی لازم و شهروند محور دانست.
 
سازمان فاوا
بودجه درآمدی جاری ۹ میلیارد بودجه پیش بینی شده ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان
 یزدانی رئیس سازمان فاوا در این موضوع رویکردهای سازمان فاوا را اصلاح وضع موجود، حفظ امکانات موجود، خدمات رسانی جدید و هوشمند سازی سامانه عنوان کرد. تصمیم اعضا در تعیین بودجه این سازمان کاهش رقم ۱۳/۱۰۰ به ۱۰/۵ میلیارد تومان بود.
 
سازمان پسماند:
درآمد جاری ۱۵/۵ میلیارد و پیش بینی سال آینده ۲۲/۷۰۰ اعلام شد. 
در این جلسه مطرح شد رقم تخصیص یافته برای بخش آموزش کاهش یابد چون در عمل نهادهای دیگر  متولی امر آموزش پسماند هستند.
 
سازمان عمران و باز آفرینی شهری:
بودجه جاری ۲۲ میلیارد بوده است که برای سال آینده با ۳۲ درصد کاهش رقم ۱۵ میلیارد برای آن در نظر گرفته شده است.
عباس نژاد در خصوص این موضوع گفت: متاسفانه شهرداری به حوزه باز آفرینی بی اعتنا بوده و با تزریق های قطره چکانی پروژه های اجرایی را معطل نگه میدارد.
  محسن سماکچی نیز با تایید این گفته اظهار کرد: چند پروژه همزمان در نوسازی و مرمت ابنیه تاریخی یک دور باطل بوده و به نوعی فرار از پاسخگویی است.
وی تاکید داشت: در مرمت ها روی یک پروژه تمرکز شود و تا به بهره برداری نرسیده پروژه دیگر آغاز نشود.
 
سازمان فرهنگی ورزشی: 
بودجه درآمدی ۴/۵ میلیارد و بودجه پیش بینی شده ۶/۵ میلیارد اعلام می گردد.
 
سازمان سیما منظر: 
بودجه درآمدی ۴۶ میلیارد و بودجه پیش بینی شده با ۳۰ درصد افزایش  ۶۰ میلیارد تومان میباشد.
در این موضوع عنوان شد: سیما منظر قابلیت افزایش درآمد از محل فضاهای تبلیغاتی را داراست و  توقعات از مدیر توانمند سازمان بالاست و اعتقاد داریم با روش های مدبرانه میتوان ظرفیت درآمدی سازمان سیما منظر را افزایش داد.
در این جلسه بر لزوم نورپردازی، دیواره نگاره و زیباسازی های عمومی شهر تاکید شد.
 
در ادامه و در بحث مرتبط با سازمان سرمایه گذاری نیز اعلام شد: همیشه خبرهای منتشره حاکی از آماده بودن بسته های سرمایه گذاری در شهرداری رشت است اما در عمل توفیقی دیده نمیشود و تشکیل جلسات مشورتی با هدف تدوین و تعیین روشهای سرمایه گذاری ویژه شهرداری رشت میتواند برای تسهیل بروکراسی های اداری در این عرصه مؤثر واقع شود.
 
در انتها بنابر دستور رییس جلسه پرداختن به ادامه موضوع بودجه نویسی و اصلاحات احتمالی به چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه موکول گردید.
 
 
  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 86
کلمات کلیدی

تصاویر

مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم