• تاریخ انتشار : 1402/11/22 - 18:32
  • تعداد بازدید : 350
  • تعداد بازدیدکننده : 315
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
در کمیسیون تلفیق شورای شهر رشت مطرح شد؛

بررسی بودجه پیشنهادی شهرداری در بخش های عمرانی در کمیسیون تلفیق شورای شهر رشت

کارگرنیا: شهرداری رشت تملک های پراکنده انجام ندهد/ در پروژه رینگ ۹۰ متری، معاونتهای شهرسازی و عمرانی مطالعات مکتوب را روز دوشنبه به شورا ارائه دهند
 
جلسه کمیسیون تلفیق شورای شهر رشت به ریاست محمدحسین واثق کارگرنیا و با حضور تمامی اعضاء، مدیر برنامه و بودجه شهرداری، مدیر املاک و مستغلات و سیدغفور شغیعی معاونت امورزیربنایی شهرداری و نماینده معاونت معماری و شهرسازی برگزار شد.
رئوس مطالب مطرح شده در کمیسیون تلفیق بررسی بودجه پیشنهادی در بخش عمران به این شرح بود:
- سه هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری رشت به بخشهای عمرانی اختصاص یافت
-  شفیعی: تجهیزات و ملزومات بصری در سطح شهر افزایش یابد
-  رمضانی: بودجه های تملک در بخش املاک دیده شود نه عمرانی 
- رضویان: لایروبی رودخانه ها به شکل نقطه ای چیزی جز اتلاف هزینه و انرژی عاید شهر نمیکند؛ کار باید به یکباره انجام و جمع شود / اهمیت تامین زیرساختهای ورزشی برای محلات کم برخوردار
- تاج شهرستانی: تامین بودجه برای مصوبه شورا در موضوع تملک خانه شیون فومنی و راه اندازی موزه
عزیزی: نارضایتی ساکنان محله فخب از بی عدالتی آشکار شهرداری برای ساکنان دوسوی رودخانه
 
در این جلسه خانزاده مدیر برنامه بودجه شهرداری رشت با اظهار اینکه برای سال ۱۴۰۳ از ۵ هزار و چهارصد میلیارد تومان بودجه عمومی شهرداری، ۳۰۰۰ میلیارد به بخش های عمرانی اختصاص یافته است، در توضیح ماموریت های شش گانه بودجه بندی شهرداری در امور عمرانی اعلام کرد: 
 
بخش حمل و نقل و ترافیک با ۶۲ درصد از کل بودجه عمرانی بیشترین ظرفیت جذب را داشته است که نسبت به سال جاری افزایش ۵۳ درصدی برای آن قائل شده ایم . وی رقم دقیق در نظر گرفته شده برای این بخش را یکهزارو ۸۱۵ میلیارد تومان عنوان نمود.  
 
در بخش خدمات شهری، مبلغ تخصیصی سال جاری ۳۵۵ و نیم میلیارد بوده که برای سال آینده ۴۶۸ میلیارد ۳۲ درصد از کل بودجه عمومی را بخود اختصاص داده است.
 
در شاخه محیط زیستی و خدمات شهری بودجه جاری ۳۵۸ میلیارد بوده که با رسیدن به مبلغ ۳۷۴ در مجموع ۱۲ درصد از کل بودجه عمومی را شامل میشود.
 
- ماموریت های کالبدی و کف سازی با مبلغ ۱۷۳ میلیارد و افزایش ۲۰ درصدی شش درصد از کل بودجه را شامل شده است.
 
- ماموریت ایمنی و مدیریت بحران ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال پیشین 
 
ماموریت های اجتماعی و فرهنگی نیز که با مبلغ پیشین ۵۴ میلیارد و ۶۰۰ ملیون تومان برای سال جدید افزایش ۱۴۵ درصدی را شامل میشود. 
 
در این جلسه ریز ارقام پیشنهادی برای زیرشاخه های هر یک از این شش موضوع  جزء به جزء اعلام و مورد تبادل نظر اعضا قرار گرفت و در تعدادی از ارقام و تخصیص ها اصلاحاتی لحاظ شد.
 
عباس نژاد نیز در مورد ۴ میلیارد تخصیصی برای کود آلی گفت: صفر تا صد هزینه کود آلی، طبق قانون از اعتبارات کشوری تامین میگردد و شهرداری رشت هزینه ای در این بخش متقبل نمیشود و ما نیز ناظر بر انجام کار هستیم.
 
رضویان در بحث اختصاص ۴ میلیارد تومان برای افزایش خطوط کود آلی گفت رقم پیشنهادی  بسیار ناکافی است و تخصیص های قطره چکانی که باید برای افزایش، تا سال آینده معطل بماند توجیهی ندارد و برای پروژه های نیمه تمام باید در سال بعد چند برابر هزینه کنیـم.
 
کارگرنیا رئیس جلسه پس از گفتگوی اعضا در این موضوع گفت: شهرداری مشخص کند مبلغ ۴ میلیارد تومان دقیقا صرف چه هزینه ای خواهد شد.
کارگرنیا در توضیحات مربوط به بودجه تملکها نیز تاکید کرد: شهرداری رشت تملک های پراکنده انجام ندهد و مسیر به مسیر در تملکها وارد عمل شود.
 
طرح مطالعاتی شفاف، پدافند غیر عامل و مستندات محیط زیستی فاکتورهای لازم و مهم برای برخورداری از اعتبارات کشوری
  سید شمس شفیعی نایب رئیس جلسه  با ذکر اینکه پروژه های طرح میثاق شامل ۱۰ درصد از بودجه کل شهرداری رشت است، گفت: نباید این اجراها سبب عدم رسیدگی به دیگر بخشها و ردیف ها شود و بودجه پیشنهادی برای ۱۴۰۳ نیز طبق قوانین کشوری قابلیت اندکی افزایش بواسطه وام و اواق قرضه و غیره را دارد اما توصیه اکید ما به مدیران بودجه ای بستن صحیح و واقع بینانه در ردیف های مختلف است.
وی اشاره داشت: برای برخورداری از اعتبارات ملی نیز باید از شلختگی و پراکندگی اداری پرهیز نمود و ضمن تعامل با نمایندگان شهر در بهارستان مستندات و طرح های مطالعاتی، پدافند غیر عامل و تاییدات محیط زیستی را در دست و آماده برای ارائه داشت.
وی از اداره راه و شهرسازی نیز برای پیشبرد امور شهرسازی خواستار تعامل و حرکتهای مؤثر در تکمیل مستندات و مطالعات نمود.  
 
- ردیف بودجه مربوط به لایروبی رودخانه ها مستیقما به مناطق تحویل شود
در جلسه تلفیق بررسی بودجه عمرانی شهرداری رشت و در بحث بررسی ردیف مربوط به لایروبی رودخانه ها، کارگرنیا پس از بررسی و گفتگو اعلام کرد: پیشنهاد میشود بودجه مربوط به لایروبی رودخانه ها با امکان افزایش ردیف مستقیما به مناطق پرداخت شود و هر منطقه در اسرع وقت و به شکل هماهنگ با مناطق دیگری که در راستای همان رودخانه واقع شده اند عملیات لایروبی را اجرایی کنند.
 هادی رمضانی در بحث لایروبی و جداره گذاری رودخانه ها گفت: در محله دباغیان جداره گذاری ناتمام رها شده و با بارندگی تند و طغیان رودخانه سیلاب به خانه های اهالی سرازیر میشود. وی با ذکر اینکه با پرداخت اعتبار به مناطق موافق هستم گفت: مناطق اولویت ها را در نظر گرفته و به شکل هماهنگ در رفع این دغدغه عمومی شهر وارد اجرا شوند.
 هادی رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید داشت، لازم است تملکها در بودجه املاک دیده شود و نه در بخش عمرانی.  
رضویان نیز در بخش مربوط به لایروبی رودخانه ها گفت: همین ایراد به لایروبی رودخانه های رشت وارد است.
رضویان توضیح داد: وقتی لایروبی رودخانه ها که پهنه آنها در رشت ۱۷ کیلومتر است دغدغه اصلی همشهریان است و ما نمایندگان همین شهروندان هستیم .
وی گفت: لایروبی های محله ای و نقطه ای کم اثر و نامحسوس است و از نظر مردم در این حوزه هنوز هیچ کاری انجام نشده است.
 
عزیزی دیگر عضو حاضر نیز با اشاره به نارضایتی ساکنان محله فخب از بی عدالتی آشکار شهرداری برای ساکنان دوسوی رودخانه گفت: نگاه تبعیضانه شهرداری در این موضوع باید تعدیل شود و محلات کم برخوردار در همه عرصه ها در اولویت توجه قرار گیرند.  
 
- اورهال کردن سرویس های بهداشتی عمومی در سطح شهر
 
در ادامه این جلسه و در ردیف کمک به مساجد شهر اعلام شد کمک ۵۰۰ میلیونی به مساجد شهر امسال هزینه نشده چون مساجد به دلیل اینکه قادر به خدمات‌دهی در تامین ۲۴ ساعته سرویس بهداشتی نبودند.
 
- امکان تجهیز و نوسازی ماشین آلات شهرداری و عقد قرارداد با شرکت های خودرویی 
 
در ادامه جلسه بررسی بودجه عمرانی شهرداری رشت و در ردیف اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای ویژه بخش نوسازی ماشین آلات، محسن سماکچی اعلام کرد: طبق توافقات ضمنی که با یک شرکت خودرویی انجام دادیم قادریم با فروش خودروهای فرسوده و مبالغ لازم برای پیش پرداخت نوسازی کلی در ماشین آلات شهرداری را تامین کنیم و مابقی را طی اقساط بلند مدت به مرور بپردازیم زیرا مبلغ ۱۰ میلیارد پیشنهادی شهرداری برای تخصیص به این بخش حتی هزینه تعمیرات را هم کفاف نمیدهد .
 
رئیس جلسه در این باب نیز گفت: این پیشنهاد در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مطرح شود و در صورت قابل اجرا بودن نسبت به تصویب و اجرای آن وارد گفتگو و اجرا خواهیم شد.
 
در این جلسه و در بحث بودجه ویژه مطالعات اعلام شد: در پروژه رینگ ۹۰ متری هنوز مطالعات و برآوردها به شکل شفاف اعلام نشده و اداره راه و شهرسازی نیز در این رابطه آمار مشخصی در دست ندارد و در این خصوص بسیار منفعلانه عمل میکند.
 
پیربازاریان نماینده معاونت معما ی و شهرسازی در این رابطه گفت: مطالعات مکتوب مربوط به بخش شهری رینگ شهر را در دست داریم و تعیین تکلیف مناطق خارج شهر با اداره راه است.
.
عباس نژاد با ذکر اینکه هر بار در گفتگو با نمایندگان مجلس خواستار تامین اعتبار ملی برای احداث پروژه رینگ ۹۰ متری شدیم، مطالعات مکتوب مورد نیاز بوده که در دست نداشتیم، گفت: در سفرهای بعدی مقامات کشوری به گیلان به هر نحو باید مطالعات و مستندات کامل در دست داشته باشیـم.
 
رییس جلسه در ادامه این بحث دستور داد: پیربازاریان و سید غفور شفیعی برای روز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه مدارک و مطالعات مکتوب مربوط به پروژه رینگ ۹۰ متری به شورای شهر ارائه دهنـد.
 
در ادامه این جلسه ردیف های مختلف بودجه نیز بررسی و در رفع ابهامات در دستور کار قرار گرفت.
 
در پایان جلسه بعدی کمیسیون تلفیق به صبح روز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه موکول گردید.
  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 64
کلمات کلیدی

تصاویر

مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم