• تاریخ انتشار : 1403/07/09 - 23:12
  • تعداد بازدید : 57
  • تعداد بازدیدکننده : 46
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

در کمیسیون فرهنگی ،اجتماعی شورای شهر رشت مطرح شد: تدوین سازوکارهای مبتنی بر حقوق شهروندی و آموزش های شهروندی/ باز تعریف دستورالعمل اجرایی سازمان فرهنگی ورزشی شهر /تخصیص های قطره چکانی شهرداری به سازمان فرهنگی ورزشی

در جلسه یکصدو بیست و یکم کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت به ریاست هادی رمضانی با حضور اعضا و مشاوران ایجاد سازوکارهای مبتنی بر تبیین حقوق شهروندی مورد بررسی قرار گرفت و عنوان شد در این راستا آموزش های شهروندی و بهره گیری از ظرفیت ها و زیرساخت‌ها، لازم به شناسایی و بهره وریهای مفید است.

 
 
 
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای شهر رشت هادی رمضانی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت در  جلسه این کمیسیون ضمن تسلیت شهادت دبیرکل حزب ا.. لبنان سید حسن نصرالله و محکوم ساختن جنایات رژیم صهیونیستی گفت: این مرد مبارز انسانی شجاع، بادرایت و مومن بود و به آنچه که می‌گفت به واقع عمل می‌کرد.
وی در ادامه به دهم مهرماه روز سالمند اشاره داشت و گفت: شهر رشت بعنوان شهر دوستدار سالمند باید مجهز به زیر ساخت‌های لازم برای سالمندان باشد . وی دیدار حضوری با سالمندان در اماکن مختلف و پارک‌های شهر را به مناسبت این روز اقدام دلگرم کننده ای دانست.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی همچنین به سیزدهم مهرماه روز نیروی انتظامی اشاره داشت و تلاش نیروهای انتظامی شهر را شایسته قدردانی عنوان نمود.
 
رمضانی در این جلسه ضمن تسلیت بمناسبت سانحه دلخراش معدن طبس و تسلیت به خانواده های داغدار و هموطنان 
گفت: تببین حقوق شهروندی و آموزشهای مرتبط با آن از اموری است که تاکنون به شکل مشخص به آن پرداخته نشده و حتی متولیان این آموزش‌ها نیز بدرستی به جامعه معرفی نشده‌اند.
این عضو شورا  آموزش‌های نتیجه بخش برای ارتقاء زندگی شهری و فرهنگ شهروندی را مهم دانست و گفت: سازمان فرهنگی ورزشی شهر رشت و مراکز فرهنگی دیگر ادارات متولی این امر هستند و بالاخص تعامل مدیریت شهری با آموزش و پرورش در شکل گیری و نحوه آموزشهای شهروندی بسیار مهم است.
 
وی بخشی از این آموزش ها را مرتبط با امور جاری شهرداری دانست و گفت: مجاب شدن شهروندان به اینکه پرداخت به موقع عوارض ، ارتباط مستقیم با افزایش امکانات و رفاه شهروندان دارد و در ساختن یک شهر خوب و فرهنگ محور موثر است، نیز از جمله این آموزشهاست.
 
وی گفت: به روز رسانی و بازتعریف دستورالعمل اجرایی سازمان فرهنگی ورزشی نیازمند جلسات و همفکریهایی است که باید به آن نیز بپردازیم.
 
 
تخصیص ها به سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قطره چکانی است/
محمدحسن عاقل منش نایب رئیس کمیسیون با تاکید بر اینکه متاسفانه تخصیص اعتبار به سازمان فرهنگی ورزشی قطره چکانی و ناکافی است گفت: روزی که سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری را راه اندازی کردیم، دستورالعمل این سازمان آن بود که نقش حمایتی برای دیگر سازمانها ایفا کرده و ضمن شفاف سازی دغدغه ها در واحدهای مختلف شهرداری برای سازمانها شرح وظایف تعریف کند.
وی گفت: بعنوان مثال دستورالعمل آن بود که سازمان فرهنگی تعیین کند سازمان پسماند چگونه بهترین عملکرد در مدیریت پسماند را اجرایی کند و آموزشهای شهروندی این سازمان چگونه انجام شود یا مثلا سازمان سیما منظر در گسترش فضای سبز بر چه مبنایی  وارد عمل شود و مسائلی از این قبیل.
نائب رئیس کمیسیون فرهنگی  در ادامه به هم افزایی جامعه هنری با سازمان فرهنگی در آموزشهای شهروندی با موضوعات مختلف اشاره داشت و گفت: بسیاری امور آموزشی را می‌توان به شکل نمایش‌های سرگرم کننده اجرایی کرد.
 
عاقل منش در ادامه به مطالبات جامعه هنرمندان از شهرداری اشاره داشت و گفت: با هزینه‌ای معادل قیر و آسفالت یک خیابان می‌توان تمامی مطالبات هنرمندان و بدهکاری سازمان فرهنگی را تسویه کرد اما مشکل اینجاست که شهرداری از امور فرهنگی و شهروند محور دورافتاده و تمام نیروی خود را صرف پروژه های عمرانی نموده است.
وی با اشاره به زمان محدود باقی مانده از شورای ششم گفت: از مشاوران می‌خواهیم الویت بندی کرده و سرفصل های مهم فرهنگی با زمان بندیهای تعریف شده به کمیسیون ارائه دهند تا بتوانیم با یک خرد جمعی نتیجه شفافی از عملکرد این کمیسیون داشته باشیم.
 
وی گفت: متاسفانه برخی ردیف بودجه های فرهنگی میان سازمانی شهرداری نیز پرداخت نشده و همه امور به سازمان فرهنگی تفویض شده است.
 
سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری نیازمند تالیف رویداد است/ 
رضویان عضو کمیسیون نیز با بیان آنکه کارهای زیاد و ارزشمندی در سازمان فرهنگی ورزشی انجام شده گفت: سازمان فرهنگی ورزشی می‌تواند مولف باشد و رویدادهای فرهنگ محور تعریف  و پیشنهاد کند.
 
استفاده از ظرفیت دانش آموختگان حقوق در مشاوره های حقوقی شهروندان/
بینش مشاور کمیسیون ضمن بیان آنکه پتانسیل های زیادی هم در میان اعضای کمیسیون و هم در اقشار شهروندان موجود است گفت: شهرداری با برنامه ریزی صحیح و در اختیار گذاشتن فضای آموزشی می‌تواند  دانش آموختگان و کارشناسان علم حقوق را به همکاری داوطلبانه فراخوانده و توسط آنان مشاوره های حقوق شهروندی، آموزشهای زندگی شهری و هر آنچه مد نظر دارد انجام دهد.
 
در این جلسه مطرح شد: طبق نظرات شهروندان،  سازمان فرهنگی ورزشی در بخش ورزش محلات و همگانی سازی ورزش در سطح شهر موفق عمل کرده و شهروندان از این بابت رضایت نسبی دارند.
 
 همچنین عنوان شد: لازم است سازمان فرهنگی ورزشی در قراردادهای واگذاری سالن ها ، امتیازاتی برای شهرداری قائل شود و امکاناتی در بهره مندی پرسنل شهرداری از زیرساختارهای ورزشی متعلق به شهرداری در نظر بگیرد.
 
همکاری با رسانه های جمعی، ساخت انیمیشن های مرتبط با آموزش های شهروندی، تعامل با مدارس شهر و بهره گیری از فضاهای تبلیغی و بیلبوردهای شهر برای آموزشهای شهروندی گسترده، از دیگر مواردی بود که در این جلسه به آن اشاره شد.
 
.انتهای پیام/
  • گروه خبری : اخبار,کمیسیون فرهنگی و اجتماعی
  • کد خبر : 1689
کلمات کلیدی

تصاویر

مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم