• تاریخ انتشار : 1404/03/18 - 00:37
  • تعداد بازدید : 15
  • تعداد بازدیدکننده : 14
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

در جلسه کمیسیون گردشگری شورای شهر رشت بررسی شد: طرح ساماندهی گاری کبابی ها و ون کافه های شهر رشت

جلسه کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر رشت به ریاست محمدحسن عاقل منش و با حضور رضا عاشری، نادر حسینی و هادی رمضانی دیگر اعضای کمیسیون با محوریت بررسی طرح ساماندهی گاری کبابی ها و ون کافه های شهر رشت در ساختمان شورا برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای شهر رشت، محمدحسن عاقل منش در ابتدای این جلسه ضمن تبریک و گرامیداشت عید قربان و آغاز دهه امامت و ولایت، عنوان کرد: فرودگاه بین المللی سردار جنگل با رکورد 186 پرواز داخلی هفتگی و 44 پرواز خارجی در آستانه تبدیل شدن به یکی از قطب های پرواز و گردشگری است و باید از این فرصت به درستی استفاده شود.

 

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر رشت افزود: در برخی حوزه ها زیرساختهای گردشگری مناسب نیست اما در زمینه گردشگری سلامت و طبیعت و خانه های تاریخی اتفاقات خوبی را می توانیم رقم بزنیم. با بارگذاری بسته های مختلف سرمایه گذاری و فراهم شدن زیرساخت های جدید، صنعت گردشگری می تواند رونق بگیرد و به رونق اقتصادی استان گیلان نیز کمک کند. البته این موضوع باید با همکاری همه دستگاه های مرتبط باشد.

 

عاقل منش ضمن تاکید بر ضرورت ساماندهی گاری کبابی های شهر رشت خاطرنشان کرد: طرحی در این زمینه آماده شده است که در جلسه امروز بررسی خواهد شد.

 

محمدحسن عاقل منش ضمن تشریح جزییاتی از طرح ساماندهی گاری کبابی ها و ون کافه ها تصریح کرد: این طرح طی 9 گام دیده شده است و پس از تصویب شورا، نیاز به همکاری دیگر دستگاه ها دارد. این فرصت وجود دارد که جلسات کارشناسی بیشتری در این زمینه برگزار شود تا به تصمیم جامعی در این زمینه برسیم.

نادر حسینی دیگر عضو کمیسیون گردشگری شورای شهر رشت نیز بیان داشت: قرار بر این بود بابت طرح ساماندهی گاری کبابی ها، پیش از این جلسه نشست تخصصی با اعضای شورا تشکیل شود و به همین دلیل همچنان ابهاماتی در این زمینه باقی مانده است.

 

حسینی افزود: آمادگی ذهنی تک تک اعضای شورا می توانست به تسریع و تصویب این طرح کمک کند. پیش از این برای کاهش تعداد دستفروشان پیاده راه، به 5 منطقه تکلیف شده بود مکانی را برای راه اندازی یا تقویت روزبازارها مشخص کنند. امروز مناطق باید گزارشی در این زمینه ارائه دهند. موضوع دیگر ساماندهی ون کافه ها و گاری کبابی ها است که قابل حذف نیستند اما 5 منطقه باید معابری را مشخص کنند و برای هر مسیر ظرفیتی تعیین کنند تا گذرهای خوراک در رشت راه اندازی شود.

 

عضو شورای شهر رشت در ادامه گفت: در میدان صیقلان، زمینی توسط مدیریت شهری خریداری شده است که قرار بود تبدیل به پارکینگ شود اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است. حداقل به طور موقت می توان گاری کبابی ها را در این زمین ساماندهی کرد.

 

نادر حسینی تصریح کرد: در کنار طرح تئوری که ارائه می شود پیوست اجرایی نیز نیاز است و باید به طور مشخص اعلام شود گاری کبابی های هر منطقه در کجا ساماندهی خواهند شد. ضرورتی ندارد تصمیم عجولانه ای در این زمینه اتخاذ شود و پیشنهاد می شود طی یک تا دو هفته با بررسی کارشناسی در این موضوع تصمیم گیری شود.

 محمد نعمت پور رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری رشت نیز بیان داشت: تا اردیبهشت 1402، 38 ون کافه در سطح شهر داشتیم که دارای قرارداد بودند و الزاماتی را رعایت می کردند و نظارتی بر آنها حاکم بود و بهداشت در این موضوع نقش داشت. از اردیبهشت 1402، به ما ابلاغ شد که دیگر مجوزی صادر نشود. از زمانی که این اتفاق رخ داد هر کسی مراجعه کرد اعلام کردیم ما نمی توانیم مجوز بدهیم. ما مجوز ندادیم اما آنها کارشان را آغاز کردند.

 

نعمت پور افزود: ادعا نمی کنیم این طرح بهترین طرح ممکن است. اما با نگاه آرمانگرایانه به نقطه ای رسیدیم که بیش از 100 خودرو در این شهر در زمینه خوراک فعالیت می کند و هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد. برخی ون کافه روزانه بیش از 500 ساندویچ عرضه می کنند و هیچگونه نظارتی بر آنها وجود ندارد.

 

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری رشت در ادامه تصریح کرد: با مناطق پنجگانه مکاتباتی داشتیم که زمین های مناسب برای ساماندهی ون کافه ها و گاری کبابی ها را به سازمان معرفی کنند اما موفقیت چندانی در این زمینه حاصل نشده است.

 

نعمت پور همچنین اظهار داشت: بر اساس این طرح، با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان بهداشت، راهور، نیروی انتظامی، شورا و شهرداری رشت تمامی صاحبان این مشاغل در ابتدا باید کارت بهداشت دریافت می کنند. پس از آن توسط این کارگروه بازدید صورت خواهد گرفت و فواصلی برای فعالیت ون کافه ها و گاری کبابی ها در نظر گرفته خواهد شد. ساعت فعالیت مشخصی برای آنها تعیین می شود و در خارج از ساعات کاری، خودروها جابجا خواهند شد.

 

محمد نعمت پور با تاکید بر اینکه همه در برابر مشکلاتی که عدم نظارت بر ون کافه ها و گاری کبابی ها در پی خواهد داشت مسئولیم بیان داشت: این موضوع مسئولیت بیشتری بر دوش سازمان خواهد گذاشت. نگاه سازمان به این موضوع درآمدزایی نیست بلکه ساماندهی موضوع و رضایتمندی مردم است.

 

رضا صدفی مشاور کمیسیون گردشگری شورای شهر رشت نیز عنوان کرد: گاری کبابی ها جزیی از فرهنگ و هویت رشت شده اند و بسیاری از گردشگران در سفر به رشت تمایل به بازدید و خرید از گاری کبابی ها دارند. ضمن اینکه مواردی مثل کارت بهداشت و فواصل فعالیت آنها نیز چالش هایی را در پی خواهد داشت. به نظر می رسد نیاز به بررسی بیشتری در خصوص این طرح وجود دارد.

 

شفیع نژاد معاون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری رشت با اشاره به طرح های مشابه در تهران در دیگر شهرها، افزود: اگر زمین هایی در مناطق پنجگانه معرفی شوند رعایت موازین بهداشتی و نظارت بهتری وجود خواهد داشت اما در شرایط فعلی که این اتفاق رخ نداده است به دنبال ساماندهی اولیه هستیم که حداقل های موارد بهداشتی رعایت شود.

 

آذرپور مشاور کمیسیون گردشگری شورای شهر رشت نیز گفت: در تمام دنیا، شهرداری ها متولی ساماندهی مشاغل اینچنینی هستند. شهرداری مسئول ورودی روز بازارها و بازارهای هفتگی است و مکان هایی را برای انگونه کارها اختصاص می دهد. ضمن اینکه ورودی پیاده راه برای ورود گاری ها مشخص است و امکان شناسایی و ساماندهی وجود دارد و کسی قصد ندارد مانع از فعالیت گاری کبابی ها شود بلکه هدف رعایت حداقل های ضرورتهای بهداشتی است.

 

حمیدرضا طاهری مشاور کمیسیون گردشگری شورای شهر رشت افزود: گاری کبابی ها و ون کافه های فعال در همان نقطه ای که فعالیت می کنند باید ساماندهی شوند. به این دلیل که سالها در همانجا فعالیت داشته اند و مشتری های خودشان را دارند و تبعات امنیتی و اجتماعی در پی خواهد داشت. موضوع دیگر اینکه شهر منتظر تصمیم شهرداری منطقه نخواهد ماند. مسیرهایی در این خصوص جوابگو هستند و افراد در همان مسیرها فعالیت می کنند. بنابراین چنین طرح هایی نمی تواند پاسخگو باشد. گاری کبابی ها و ون کافه ها جزیی از خواسته های گردشگران از این استان است.

 

  • گروه خبری : اخبار,کمیسیون گردشگری
  • کد خبر : 3981
کلمات کلیدی

تصاویر

مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم