در کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر رشت مطرح شد: ضرورت تعامل چهار دستگاه مهم و مشخص برای راهبرد سیاستهای ترافیکی شهر/ هوشمندسازی حمل و نقل شهری بر پایه برنامههای زیرساختی
در جلسه کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر رشت به ریاست سید حسین رضویان و حضور اعضا و مشاوران به هوشمندسازی حمل و نقل های عمومی بر پایه برنامه های زیر ساختی و لزوم تعاملات چهار دستگاه مهم استانداری، مدیریت شهری ، پلیس و رسانه برای بهبود اوضاع ترافیک تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی وامور بینالملل شورای شهر رشت-
در این جلسه که با دعوت از چهره صاحبنظر حوزه ترافیک دکتر رضا نادم به تحلیل موضوعی وضعیت ترافیک شهر اختصاص داشت مطرح شد: امروزه بحث ترافیک رویکردهای اجتماعی، روانشناسی ، اقتصادی و جامعه شناسی نیز یافته و مدیریت شهری رشت به مانند بسیاری شهرهای دیگر بارها پیرامون این چالش بزرگ و مهم شهری وارد برنامه های اجرایی شده که متاسفانه هر دوره به دلایلی این زنجیره تکمیل نشده است.
رضا نادم در این نشست طی توضیحاتی تخصصی عنوان کرد: امروزه در دنیا برای حل معضل ترافیک سه راهکار کلی پیش بینی میشود که میتوان با اجرای هر سه مورد تا حدودی روان سازی ترافیک را در شهرها به اجرا رساند.
وی این سه کار مهم را, مهندسی ترافیک - آموزش های عمومی و ضمانت در اجراها
(Engineering-
education- performance)
عنوان کرد و توضیح داد راهکارهایی چون ساخت پلها، خط کشیها، ایجاد خطوط ویژه دوچرخه و اتومبیل و پیاده و.. در گام اول - فرآیند تعلیم و آموزش اصول حمل و نقل و ترافیک و شناخت قوانین علمی مرتبط در گام دوم و در گام سوم اجرای صحیح، ضمانت های اجرایی و کارنمود نتایج با کمک نیروهای پلیس قابل انجام است.
این متخصص حوزه ترافیک تصریح کرد: برای رهیافت به سه مورد نامبرده شده همراهی و هماهنگی چهار دستگاه مهم شهرداری، استانداری، پلیس و صداو سیما لازم و ضروری است که با توجه به نبود مدیریت یکپارچه شهری میتوان برای ساماندهی ترافیک شهر رشت به آن اتکا کرد.
وی گفت: در این رویه استانداری گیلان میتواند در یک همآورد کلی با کنار هم قراردادن دستگاههای متولی ادارات را ملزم به همکاری نماید و شهرداری بعنوان ارگان اجرایی با پشتیبانی و ضمانت اجرایی نیروهای پلیس در کنار هم افزایی تعلیمی و آموزشی صدا و سیما قادر خواهند بود سه کار مهندسی ترافیک، تعلیم و اجرا را جامه عمل بپوشانند.
رضا نادم با تصریح بر این مهم که هر چه در مدیریت شهر انجام میشود برای آسایش انسانها و شهروندان است گفت: طبق کارشناسی ها ۲۹ عامل باعث کند شدن ترددها و ایجاد ترافیک شناخته شده است که نه همه آنها، اما تعدادی از آنها با برنامه ریزی و اجرای صحیح و نظارت بر اجراها قابل رفع و رجوع است.
وی با بیان اینکه در طول ادوار دهها بار بر اموری چون تامین پرتعداد اتوبوسها، فعال سازی حداکثری تاکسی ها ، مدیریت پارک در حاشیه خیابانها و... در رشت اقدام شده اما به دلیل عدم تمرکز مدیریت شهر و عواملی دیگر این امور در نیمه راه رها شده است گفت: در رشت دچار بیتکلیفی در حوزه ترافیک هستیم که البته میتوان با راهکارهای حساب شده به گشایش نسبی در این راستا دست یافت.
نادم با این توضیح که منظور از روانسازی ترافیک فقط تردد اتومبیلها نیست و پیاده رو سازی مناسب و مسیرهای ویژه دوچرخه و... نیز در این بحث دارای اهمیت است اضافه کرد: هوشمندسازی ترددهای شهری و تقویت حمل و نقل عمومی راهکارهایی است که در رشت باید به آنها پرداخته شود.
وی گفت: طبق برآوردهای مربوط به سال ۹۶ میانگین زمان پارک در حاشیه خیابانها در رشت ۴۵ دقیقه بوده است که شامل توقفهای یک دقیقه تا بیش از هفت و هشت ساعت بوده است.
وی با بیان آنکه ارباب رجوع های ادرات جا برای پارک نمی یابد چون صاحبان مشاغل ساعات طولانی حاشیه خیابان را در تملک دارند گفت: راننده یا باید بدنبال جای پارک بگردد و یا دوبله پارک کند که هر دو حالت موجب افزایش است گفت: میتوان با تعاملهای میان سازمانی از پارکهای حاشیه خیابان در ساعات طولانی پیشگیری کرده و از فضاهای پارکینگ ادارات برای ساماندهی پارک اتومبیل به شکلی که برای ادارات نیز توجیه اقتصادی داشته باشد کمک گرفت.
وی در اختیار گذاری دوچرخه های اشتراکی برای سفرهای کوتاه شهری و ابزارهایی مانند اسکوتر و... را که اکنون بسیاری از کشورها برای کاهش حجم ترافیک به چرخه ترددها افزوده اند را راهکار دیگری عنوان نمود و گفت: هوشمندسازی چراغ های راهنمایی، اطلاع رسانی های الکترونیک، ارائه خدمات الکترونیک شهروندی اداری برای کاهش سفرهای درون شهری و مجهز ساختن تاکسی ها به GPS برای مکان یابی سازمان نظارتی و همچنین دسترسی آسانتر شهروندان به نزدیکترین خودروهای عمومی کارهایی است که در این راستا میتوان انجام داد.